En av de største utfordringene innen forvaltning av infrastruktur er nedslitte veier. Hvordan kan vi oppnå bærekraftige løsninger for veidekker? Dette spørsmålet tar OsloMet opp når de skal holde en tre-dagers workshop med studenter og eksperter fra offentlig og privat sektor fra Norge og Portugal.
Ansvarlig for konferansen Berthe Dongmo-Egeland sier -Til tross for at Norge og Portugal har mange ulikheter, vil erfaringer innen bærekraftige løsninger fra de respektive land, være med på å gi god perspektiver og inspirasjon. Du kan delta enten fysisk eller digitalt. Konferansen holdes 8-12. mai.
Over tre dager vil eksperter, forskere og fagfolk dele sine erfaringer fra en rekke prosjekter. I tillegg vil det være tid for samarbeid på tvers av prosjekter for å avdekke nye muligheter.
-Det må forskes, men også handle om vi skal få til en bærekraftig veibygging med for eksempel mer bruk av resirkulerte materialer. På konferansen vil det være mye å lære og ta med seg for så vel studenter som næringsliv.
Berthe Dogmo-Egeland
Workshopen i mai er en del av prosjektet «be-READY – Resilient road pavements for sustainability» startet av professor Vitor Antunes og er finansiert av EU, Norge, Island og Lichentstein gjennom EEA grants. Målet for prosjektet er:
- Oppdatere de eksisterende spesifikasjonene for gjenbruk av byggemateriale i veikontruksjon og vedlikehold
- Forberede et kurs i bærekraftig veidesign og konstruksjon, som tar hensyn til ulike klimatiske endringer og ekstreme hendelser
- Evaluere virkning av resirkulerte veidekker gjennom monitorering av eksisterende veier.
- Justere modellene ved å utføre livssykluskostnadsanalyse (LCCA) av bærekraftige løsninger hvor man ser på langsiktig ytelse og kostnader knyttet til energiforbruk og klimagassutslipp
Lær mer om EEA grants